lördag 28 december 2013

Underbar Yule och jul!

Det har varit hur bra som helst den senaste veckan. Så bra att jag tröttat ut mig själv ordentligt!

Så igår begav jag mig till Malmö, närmre bestämt Lush. Eftersom jag tycker att man bör värna om miljön (speciellt om man nu tillhör en naturreligion), kör jag ju på med vad som kallas no poo. Med andra ord, ska man använda produkter utan kemikalier och silikoner. Däremot måste jag vid vissa tillfällen (t.ex. när jag har hårspray eller liknande i håret) använda vanligt schampo, och hade i avsikt att införskaffa mig det.
Det Lush gör är helt vegetariskt och hela 80% är veganskt. Dessutom är en stor del av produkterna "nakna" dvs opacketerade - vilket såklart är bra för miljön! Och om det inte var nog, så är ingenting testat på djur!

Jag köpte mig i alla fall en schampokaka som jag kan använda de gånger jag inte tvättar håret med bikarbonat och äppelcidervinäger. Den innehåller bland annat lavendeldekokt, rosmarinsdekokt och enbärsolja. Jag bör nog inte nämna hur gott den luktar... ;)

Schampokakan

Efter denna ruggiga dag tog jag mig ett underbart örtbad. Tog en liten näve enbär, några matskedar lavendel, några matskedar rosmarin, en stor laddning åkerfräken och en gnutta daggkåpa, och kokade i en halvliter vatten. Dekokten luktade helt underbart och färgade badvattnet härligt gulgrönt. Dessutom blev jag piggare.

Alltså: Dagens "häxiga" tips: Örtbad!

Blessed Be!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar